فلومترهای توربین با استفاده از انرژی سیال عبوری برای حرکت روتور در داخل آب یا سایر سیالات عبوری کارمی کنند. بر روی این روتور تیغه هایی وجود دارد که به گونه ای زاویه دارند تا از سیال برای ایجاد چرخش استفاده کنند. و روتور را در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت حرکت دهند. تیغه های روتور به میله ای متصل می شوند که با استفاده از یاتاقان ها قادر به چرخش است. هرچه سیال سریعتر در جریان سنج توربین حرکت کند، پره های روتور سریعتر می چرخند و در نتیجه میله سریعتر می چرخد. بصورت خیلی ساده میتوانیم بگوییم، یک فلومتر توربین فقط یک پروانه در یک لوله است. مهمترین چیز این است که توربین آزادانه حرکت کند. حرکت توربین رابطه مستقیم با قدرت دبی سیال دارد. به همین دلیل است که فلومتر توربینی به عنوان یکی از دقیق ترین ابزار اندازه گیری به شمار می رود. اجزای کلیدی در یک فلومتر توربین، لوله یا "بدنه" واحد، روتور و تکیه گاه، و مبدل مغناطیسی است که سرعت مایع را اندازه گیری می کند. اگر بر روی این فلومتر توربینی یک ترانسمیتر برای کنترل شیرهای ورودی یا خروجی سیال نصب شود می توان گفت حالا یک فلوترانسمیتر توربینی داریم که با فیدبک سیگنال دبی داخل لوله می توان فرآیند پردازش و کنترل سیال را به راحتی انجام داد .
هزینه ساخت فلومترهای توربین در واقع نسبتاً پایین است. این بدان معنی است که هزینه در محل فروش پایین است. فلومتر توربین می تواند سیالات تمیز را که ویسکوزیته پایینی دارند (مانند آب) به راحتی جابجا کند و خطر خرابی یا مشکل بسیار پایینی دارند. فلومترهای توربین را می توان با سایر سیالات با ویسکوزیته پایین نیز استفاده کرد، اما در صورت استفاده از سیال ویسکوزیته تر، سرعت خرابی یا مشکلات افزایش می یابد. با استفاده از مایعات مناسب، سیستم بسیار قابل اعتمادی هستند. آنها طراحی ساده ای هستند که درک آن آسان است و در نتیجه نگهداری و کارکرد آن دشوار نیست. عملکرد خوبی دارند و نصب و راه اندازی آسانی دارند.اگر نصب با دقت و به درستی انجام نشود، ممکن است مشکلاتی رخ دهد و برای اطمینان از صحت کالیبراسیون نیاز به بررسی مکرر دارد.